søndag 27. desember 2015

Produksjon og utprøving av digitalt læringselement i egen undervisning


Bakgrunn
Et av arbeidskravene i ATEKO6100 er produksjon og utprøving av digitalt læringselement i egen undervisning.

Innledning
 Jeg vil her beskrive det produserte læringselementet, målet med opplæringen, læringsaktiviteten og evaluering/oppsummering. Jeg vil også beskrive mine erfaringer og tilbakemeldinger fra elevene etter undervisningssekvensen.

Produksjon av læringselement
Klassen som jeg underviser i  jobber nå med temaet drivverk, og i den forbindelse skal vi jobbe med systemer for drift på alle hjul. Vi ser en film om Hydrodrive, en film som varer i ca. 3,5 minutter som handler om hydraulisk 4 hjuls drift utviklet av lastebilprodusenten MAN. Etter å ha sett filmen  jobber vi med spørsmål tatt ut fra filmen gjennom en quiz jeg har laget i programmet Kahoot.



Mål
Målet med opplæringen er at etter å ha jobbet med det digitale læringselementet skal du kunne forklare oppbygning/prinsipp og virkemåte på hydraulisk 4 hjuls drift/MAN Hydrodrive og vite forskjellen mellom dette systemet og den tradisjonelle måten å konstruere 4 hjuls drift på.



 Læringsaktivitet
Vi jobber først muntlig og deler vår kunnskap om 4 hjuls drift.
Hvilke forskjellige typer 4 hjuls drift finnes/ vet du navnet på og hvordan virker dette?
Hva er fordelen med 4 hjuls drift?
Er det noen bakdeler med 4 hjuls drift? Og i så fall hvilke?
 Vi skal se på en film om MAN sitt system for 4 hjuls drift Hydrodrive. Filmen har engelsk tale og varer i ca. 3.5 minutter og det er muligheter for å se filmen flere ganger. Når vi er ferdige med filmen skal vi jobbe med en quiz (5 spørsmål om Hydrodrive). Hver enkelt logger seg på/oppretter en bruker på Kahoot ved å bruke egen telefon eller pc og jobber med quiz.

Evaluering/oppsummering
Da vi har sett film og jobbet med quiz skal vi logge undervisningssekvensen i Olkweb, legg inn en kommentar om hvordan du synes det var å jobbe på denne måten, husk også å koble til kompetansemål slik som du gjør når du logger etter å ha jobbet ute i bedrift.

Evaluering/ kommentarer fra elevenes logg
Vi så en video angående MAN Hydrodrive og hadde en Kahoot om det etter det. Var helt greit å drive med det. Var litt vanskelig å få med seg all informasjonen
Vi starta med å se på en film, om hydrodriver, om hvorfor det er så bra!!
Jeg synes at det var veldig bra! fikk lært mye og var nyttig
Etter det så hadde vi en quiz på Kahoot, jeg synes det var litt dårlig fordi jeg ble kasta ut imens quizen var på. Men det var bra!
Jeg syntes at dette opplegget var ganske bra. men det var litt kluss når vi skulle lese. men det kan fikses med at alle bruker hver sin pc. men ellers så syntes jeg at det var bra
nå har vi sett en film om MAN hydrodrive, det var interessant. Etter filmen hadde vi en Kahoot,  har aldri vert no fan av Kahoot, men det er en grei måte og repetere det man har gjort, og sjekke hva man har fått med seg, og bekrefta om man har fått meg seg riktig.
Bra: Det er morsom, det er en konkuranse som er krevende at du må følge med.
Dårlig: Nettet til skolen er ikke stabilt nok. Jeg droppa ut etter første oppgaven
vi så en vidio om hvoran hydro all whell drive funker også leste vi litt på en side også brukte vi kahoot og det virka grett. 
Jeg synes timen var kjempemorro, det var en annen vri på timen en det vi pleier å ha.
Vi hadde undervisning om driverk der vi så en film, og deretter brukte vi det vi hadde lært i en Kahoot. 
jeg synes dette er en ganske morsom og bra måte å lære på.

Egne erfaringer fra undervisningssekvensen
Etter å ha lest elevens tilbakemeldinger ser jeg at de fleste kommentarene er positive, men at ikke alt er utelukkende bra. Jeg mener det er viktig å variere undervisningen så mye som mulig, og å ha deltagende og aktive elever. I dette undervisningsopplegget får elevene først en muntlig innføring hvor de er deltagende og lyttende, en visuell innføring i form av en film. I  etterkant av dette får de en repetisjon ved å jobbe med quiz.
Neste gang vi jobber på samme måte tror jeg det er lurt å se på filmen flere ganger individuelt og at jeg går rundt til hver enkelt elev og at de da får muligheten til å stille spørsmål, slik kan undervisningssekvensen bli bedre tilpasset hver elev.





fredag 25. desember 2015

Presentasjon av ny teknologi i eget programfag

Den 15.12.15 gjennomførte ATEKO15 ei nettsamling ved hjelp verktøyet Skype. Vi studentene presenterte ny teknologi i eget programfag. Hver presentasjon hadde en varighet på inntil 15 minutter med påfølgende mulighet til å stille spørsmål.
Å gjennomføre presentasjon ved hjelp av verktøyet Skype har jeg ingen erfaring med fra før. Vil det bli bare "tull" eller ...

Vi hadde noen utfordringer med å få startet en presentasjon, noen videoer fikk vi ikke sett og så var det til tider dårlig kvalitet på lyden. Årsaken til dette er jeg usikker på men utover dette så er min oppfatning at dette gikk kjempebra! Her følger en kort oppsummering av presentasjonene.

Odd sin presentasjon handler om led teknologi og utviklingen av lysteknologi frem til i dag, farge gjengivelse og fargetemperatur, lysberegning og Dali lysstyring.

Gunn Iren sin presentasjon tar for seg undervisningsopplegget hun bruker i sin undervisning og en opplæringsvideo som handler om lys på bil.

 Johannes sin presentasjon handler om smarthus, KNX Strukturen i et KNX anlegg og programmering av ETS5.

 Tage sin presentasjon tar for seg IoT ((Internet of things) tingenes internett. Hva er IoT? Hvordan lære om IoT og hvordan endrer dette praksis for elektrofagarbeideren og elektrofagutdanningen?

Morten presenterte Electude, et dataprogram/simuleringsverktøy for bruk i opplæringen i kjøretøyfaget. Vi fikk utdelt hvert vårt brukernavn og passord slik at vi fikk prøve verktøyet.

 Min presentasjon handlet om ny teknologi på lastebil, en presentasjonen inneholder 5 bilder og en lenke til en interaktiv presentasjon av teknologi på Volvo FH16.

Her er det 6 forskjellige presentasjoner med masse spennende innhold om ny teknologi og her finner du alle presentasjonene i sin helhet. Min oppfatning er at veiledere og studenter er fornøyde med nettsamlinga og presentasjoner av ny teknologi i eget programfag.

fredag 11. desember 2015

Bruk av blogg og publisering i et personvernperspektiv



Blogg er et verktøy som blir brukt i mange forskjellige sammenhenger, det kan være i forbindelse med en hobby, på skolen eller i jobbsammenheng etc. Bloggene er i utgangspunktet tilgjengelig for alle så... hva kan vi publisere på bloggen vår?

Publisering av bilder kommer inn under Åndsverksloven. Denne gjelder for alle som publiserer bilder på Internett, også de som har private blogger eller hjemmesider.
Enhver som publiserer bilder eller andre personopplysninger på nettet må forholde seg til Personopplysningsloven.

Personopplysninger er informasjon og vurderinger som kan relateres eller knyttes til en person.  Ikke bare navn, personnummer, adresse og telefonnummer, men også bilnummer og nettsidehistorikk for å nevne noen eksempler.

I personvernsammenheng er Datatilsynet  både tilsyn og ombud. Datatilsynet skal medvirke til at den enkelte ikke blir krenket gjennom bruk av opplysninger som kan knyttes til han eller henne.

Før du publiserer informasjon på bloggen bør du vurdere nøye det du ønsker å legge ut. Inneholder det opplysninger om andre og du er usikker så går det jo an å spørre vedkommende det gjelder. Et godt utgangspunkt er vær mot andre på nettet som du vil at andre skal være mot deg. På  Slettmeg.no og Nettvett.no  kan du finne ut mer om publisering i et personvernperspektiv.






tirsdag 1. desember 2015

Kunnskapsbasen i perspektiv av mitt lærings og kunnskapssyn



Norge satser på ikt i skolen og elevene i videregående skole har med seg bærbare datamaskiner. Utdanningdirektoratet har utarbeidet et rammeverk for grunnleggende ferdigheter hvor digitale ferdigheter er en av de fem grunnleggende ferdighetene.

For å utvikle digitale ferdigheter må man bruke digitale verktøy, og det åpner seg mange muligheter for å jobbe med fagkunnskap gjennom bruk av digitale verktøy. For å kunne bruke et digitalt verktøy på en hensiktsmessig og effektivt måte kreves det en infrastruktur.
Noen ganger kan en trykt lærebok føles utilstrekkelig og når ble den sist revidert og oppdatert? Noen ganger er det hensiktsmessig å være "lærebokforfatter" og produsere nytt eller supplere eksisterende læremidler. I denne sammenhengen er kunnskapsbasen et hensiktsmessig verktøy, den kan bygges ut, endres og oppdateres og ikke minst, den er enkel å dele.

Mange elever og lærere mener at bruk av ikt gjør at en blir mer motivert og at det gir variasjon. Mange mener også at ikt kan virke forstyrrende og at det tar vekk fokus fra faglig arbeide og læring. Dette tror jeg kommer an på lærerens evne til klasseledelse og at lærere som behersker hensiktsmessig bruk av ikt i klasserommet blir tryggere i sin lederrolle.